hits

desember 2015

Dette enkle grepet vil gjre Tippeligaen mer interessant

Hold dren pen.


NHL-reporter Andrew Gross intervjuer Rangers-mlvakt Antti Raanta.

N har jeg jobbet som korrespondent for Nettavisen i New York i over fire mneder. De siste to mnedene har jeg brukt en stor del av tiden p dekke Mats Zuccarello i New York Rangers og NHL, den desidert strste ligaen for ishockey. Jeg har vrt p jobb under 16 av lagets 17 hjemmekamper og har gjort meg noen betraktninger om hvordan hverdagen er for en NHL-journalist.

Den er ganske annerledes enn for en journalist som dekker for eksempel Tippeligaen.

NHL har forsttt en del grunnleggende elementer, som for eksempel at det er bra for forretningene om flest mulig lag kan stille med et konkurransedyktig mannskap. Det frer til kt entusiasme hos flere lags fans, noe som igjen er bra for bde tilskuertall og draktsalg.

I tillegg forstr NHL at medieomtale er det aller viktigste for produktet deres.

Journalistene blir behandlet med respekt. Det stilles ogs krav til journalistene. Man m forholde seg til reglene, som blant annet inkluderer et forbud mot be om autografer. Snn skal det vre. En journalist m aldri forveksles med en fan. Det sentrale poenget med denne bloggen, er at vi blir gitt tilgang til garderoben etter matchene. Alle spillerne er tilgjengelig.

En liten detalj? Bagatell? Ja, for deg som fan virker det sikkert snn.

Denne tilgangen frer til at vi journalister kan snakke med flere spillere samme dag og skaffe material til flere reportasjer. Den frer til at du blir servert stoff om flere spillere enn bare de strste stjernene. Selv om jeg hovedsakelig skal dekke Mats Zuccarello, har jeg takket vre denne tilgangen kunnet servere Nettavisens lesere stoff om spillere som Oscar Lindberg og Antti Raanta.

Det betyr ikke s mye for s mange lesere, men jeg tror det er deilig stoff for Rangers-fansen.

(For de spesielt interesserte, snakket jeg mer om livet som NHL-journalist i denne podcasten til NHLprat.com.)

Interaksjonen mellom utvere og journalister frer ogs til strre forstelse for den andre partens oppgaver. Spillere som ofte er i kontakt med journalister, fr et bedre innblikk i hvordan journalister jobber og tenker. Det handler stort sett om arbeidsoppgaver for oss ogs. Og vi journalister fr bedre forstelse for hva som skjer og hvorfor det skjer. Dette ker den gjensidige respekten.

Isolert sett betyr det lite at n journalist skriver om de mindre omtalte spillerne i et lag, men nr det er mange aviser, bloggere og TV-kanaler som gjr dette over tid, skaper man flere profiler.

Der ligger nkkelen. Profiler. Fansen vil ha profiler. Jo flere spillere som omtales, og jo oftere de omtales, jo flere profiler fr en liga.

Derfor har jeg alltid ment at Tippeligaen gjorde en tabbe da lagene stengte garderobene for rundt ti r siden. Det frte til at journalistene ble samlet i en flokk hvor alle kunne hre alle sprsml og svar ? det ble et betydelig mindre mangfold av reportasjer og det ble betydelig frre spillere som fikk omtale.

Det ble frre profiler.

Derfor var det s gledelig da Lillestrm i sommer pnet garderoben.

- Vi m by litt p oss selv. Her p rsen er det heller ikke flere journalister til stede enn at det gr fint. Vi hper det skal srge for litt mer spenstige bilder og intervjuer, og at arbeidsvilkrene skal bli bedre for journalistene, sa sportssjef Torgeir Bjarmann til NTB.

Han har skjnt det. Han nsker mer spenstige bilder og intervjuer. Det er jo positivt for alle parter; Det er positivt for klubbene, fordi mer omtale gir flere profiler og hyere tilskuertall. Det er positivt for spillerne, for mer omtale gir strre profil og hyere lnning. Det er positivt for fansen, for mer omtale gir mer underholdning. Og det er positivt for ligaen, for det ker interessen.

Utfordringen er at mange nkkelpersoner i Tippeligaen er godt fornyd med interessen for produktet. Det er godt forstelig etter at man denne uka inngikk den strste rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie. Discovery og VG betaler 2,4 milliarder kroner for rettighetene fra 2017 til 2022.

Det er bra for norsk fotball, det er bra for fotballforbundet og det er bra for spillerne, som helt sikkert vil f sin del av den feite kaka. Men det blir ikke flere profiler av det.

#Tippeligaen #Journalistikk #Fotball #Lillestrm #NewYorkRangers

Ett enkelt tips gjr deg bedre i norsk skriftlig


SLURVER DU HER, slurver du fleresteder. Foto: Reuters

Det kan vre komplisert skrive korrekt norsk, selv om det finnes en del gode hjelpemidler. Word foreslr eksempelvis endre enkelte ord eller fraser som allerede er korrekt skrevet, som oftest nr det handler om sammenskriving av ord.

Dette blogginnlegget (der kom det et sammenskrevet ord, gitt) skal imidlertid ikke handle om det som er mest komplisert med sprket vrt. Det skal handle om det enkleste tipset jeg som journalist gir til dem som spr meg om rd for hvordan de skal bli bedre i norsk skriftlig.

Rdet er s enkelt at det nesten er flaut:

Skriv ordentlig norsk hver eneste gang du skriver.

Hvis du slurver i en tekstmelding eller nr du poster p Facebook eller Twitter, slurver du oftere nr du skriver skoleoppgaver, sknader eller artikler. Hvis du bryr deg om skrive korrekt hele tiden, blir du flinkere til det.

Jeg er ingen Per Egil Hegge eller Finn-Erik Vinje. Jeg gjr skrivefeil. Jeg sliter med kommaregler. Jeg kan bli usikker om det skal skrives hovedstadslaget eller hovedstadlaget (Word forteller meg at det siste alternativet er feil). Likevel blir jeg innimellom spurt om rd av kollegene mine i Nettavisen. Det skyldes ikke at jeg er flinkere enn dem, men at jeg bryr meg et lite hakk mer.

Mange av sprsmlene mine kolleger kommer med, frer til at jeg gr inn p www.ordbok.no for finne svaret. Det er ogs et godt tips: Er du usikker, kan du nesten alltid finne svaret p internett.

r